Miasto i dzielniceMadalina – wspomnienie poznańskiej historii tramwajowej

Madalina – wspomnienie poznańskiej historii tramwajowej

Dokładnie 14 grudnia 2014 roku zakończyła się pewna epoka w historii poznańskiego transportu. Z zajezdni tramwajowej przy ulicy Madalińskiego, znanej jako Madalina, wyjechały ostatnie tramwaje. Dziś, dekadę później, MPK Poznań przypomina o tej wyjątkowej zajezdni, która przez kilkadziesiąt lat była ważnym elementem miejskiej infrastruktury.

Madalin
Madalin
Źródło zdjęć: © ipolska24.pl | MC

  • Madalin
  • Madalin
  • Madalin
  • Madalin
[1/4] MadalinŹródło zdjęć: © ipolska24.pl | MC

Historia najmniejszej zajezdni w Poznaniu

Madalina została otwarta w 1947 roku jako trzecia zajezdnia tramwajowa w Poznaniu. Była najmniejsza spośród wszystkich tego typu obiektów w mieście, jednak przez lata służyła różnorodnej flocie tramwajowej. Jej niewielka powierzchnia i ograniczone możliwości rozbudowy sprawiły, że podjęto decyzję o budowie nowoczesnej zajezdni na Franowie.

W grudniu 2014 roku tramwaje obsługujące regularne trasy wyjechały z Madaliny po raz ostatni, kierując się już na Franowo. Ostatnim tramwajem, który opuścił teren zajezdni, była Świąteczna Bimba, wagon #694.

Koniec eksploatacji, nowe życie zajezdni

Zamknięcie zajezdni Madalińskiego spotkało się z mieszanymi reakcjami. Dla mieszkańców sąsiadujących z tym obiektem była to dobra wiadomość – od lat zgłaszali skargi na hałas generowany przez działalność zajezdni. Pojawiły się jednak obawy, że teren może zostać sprzedany i przeznaczony pod zabudowę komercyjną.

Wiosną 2015 roku los Madaliny został jednak przypieczętowany w pozytywny sposób. Zajezdnią zaczęli zarządzać członkowie Klubu Miłośników Pojazdów Szynowych oraz społecznicy ze stowarzyszenia Wildzianie. Dzięki ich staraniom, miejsce to zyskało nowe życie.

Madalina dziś

Zajezdnia Madalińskiego, choć nie pełni już swojej pierwotnej funkcji, szczególnie latem wciąż tętni życiem. Organizowane są tutaj liczne wydarzenia kulturalne, warsztaty, pikniki i spotkania, które przyciągają mieszkańców Wildy i całego Poznania.

Madalina stała się symbolem łączenia przeszłości z teraźniejszością – miejscem, które przypomina o bogatej historii poznańskiego transportu, jednocześnie służąc lokalnej społeczności w nowej roli.

Dziedzictwo Madaliny

Przez kilkadziesiąt lat Madalina była świadkiem rozwoju miejskiego transportu w Poznaniu. Dziś, w 10. rocznicę jej zamknięcia, MPK Poznań przypomina o jej znaczeniu i wspomina ostatnie dni funkcjonowania tej wyjątkowej zajezdni.

Madalina to dowód na to, że nawet zamknięte rozdziały historii mogą znaleźć nowe, wartościowe miejsce w sercach mieszkańców i krajobrazie miasta.

Wybrane dla Ciebie