W ciągu roku transportowano nim kilkaset tysięcy ton towarów. Port Rzeczny w Poznaniu w latach świetności

Kiedyś pełnił bardzo ważną funkcję w życiu godspodarczym Poznania. Dziś pozostały po nim jedynie fragmenty dawnych budynków i umocnień. Jak funkcjonował port rzeczny w Poznaniu?

W ciągu roku transportowano nim kilkaset tysięcy ton towarów. Port Rzeczny w Poznaniu w latach świetności

Pomysł, by wybudować w Poznaniu port był inicjatywą miejskich władz. Wcześniej w mieście funkcjonowało kilka nadbrzeży przeładunkowych, które choć spełniały swoje funkcje, nie wykorzystywały w pełni potencjału rzeki. Port powstał w miejscu jednego z takich nadbrzeży – bulwaru Kleemana, w rejonie ul. Szyperciej i mostu Chwaliszewskiego, w latach 1896-1902.

Łącznie obejmował teren 57 tysięcy m², który został wykupiony przez miasto. Nadbrzeże miało 8,5 metra wysokości i 704 metry długości na odcinku od dawnego bulwaru Kleemana do mostu kolejowego przy Tamie Garbarskiej.

Na nadbrzeżu ustawiono pięć dźwigów portowych o ładowności 1,5 tony, a także dwa żurawie bramowe o ładowności 2 ton. Powstało również dziewięć koryt służących do przesypu węgla z wagonów na barki.

Port połączono trasą kolejową z dworcem przy Tamie Garbarskiej, czyli obecnie Poznań Garbary.

W porcie jednocześnie można było zacumować w dwóch rzędach 42 barki o ładowności 400 ton lub 36 barek o ładowności 600 ton.

Oficjalne otwarcie nastąpiło 1 października 1902 roku. Przez lata port pomagał w transporcie towarów przyczyniając się do rozwoju gospodarki miejskiej. W 1913 roku przeładowano tam ok. 220 tysięcy ton towarów, w tym m.in. zboża, mąki, cegły, nawozów czy wyrobów metalowych. Port pozwalał także na transporty towarów do Szczecina, Kostrzyna czy Gorzowa, a także do niemieckich miast, takich ak Berlin, Hamburg czy Frankfurt nad Odrą.

Po zakończeniu I wojny światowej port początkowo podupadł, jednak odżył, gdy podpisano umowy celne z Niemcami 4 lata później. Pozwoliły one na wznowienie międzynarodowego transportu.

Latami świetności okazały się być lata 1926-1932, kiedy to port przynosił największe dochody. Samego węgla w tych latach przez Poznań przetransportowano łącznie ok. 300 tysięcy ton.

Wybuch II wojny światowej na zawsze zmienił oblicze portu. W 1945 roku podczas bitwy o Poznań został zniszczony w ok. 95%. Nigdy nie został odbudowany. W kolejnych latach prowadzone były jedynie remonty nadbrzeża.

Po zmianie koryta Warty, tereny po starym porcie zagospodarowano.

historia poznaniastary portstary port rzeczny

Wybrane dla Ciebie

Kim był Św. Marcin?

Kim był Św. Marcin?

HISTORIAPOZNANIA.PL